P Pre-conference workshops

 

The Organising Committee invites you to participate in the pre-conference workshops on offer at EQuiP 2020 Conference.
The pre-conference workshops will take place on Wednesday, June 17th.
10.00-14.00 pre-conference workshops in Greek 
15.00-19.00 pre-conference workshops in English

The participation in a workshop requires a registration for EQuiP 2020 and is subject to an additional workshop registration fee of 40€.
Registration will be done using the EQuiP 2020 registration form. Each participant may attend only one of the workshops.
Spaces are limited and the registration will operate on a first come first serve basis. 
Υour spot is not confirmed until full payment is made.

Image
Κριτική Κοινωνική Λογο-ψυχολογία: αναλυτικές έννοιες και πρακτικές | Critical Discursive Social Psychology: Analytic concepts and practices

Συντονιστές
Δρ. Λία Φίγγου, Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 
Δρ. Νίκος Μποζατζής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Δρ. Αντώνης Σαπουντζής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

 

Ήδη από τη δεκαετία του 1980, η στροφή στο λόγο στην Κοινωνική Ψυχολογία συνέθετε διακριτές και, οιωνεί, αντικρουόμενες θεωρητικές τοποθετήσεις και εμπειρικές διαδρομές. Η ευρύτερα γνωστή τέτοια αντίστιξη αφορά την σύζευξη εθνομεθοδολογίας και μεταδομισμού στο βιβλίο που εισήγαγε την ανάλυση λόγου στην Κοινωνική Ψυχολογία (Potter & Wetherell, 1987). Αν και από τη δεκαετία του 1990, η αναλυτική έμφαση κυρίως βρίσκεται στην εθνομεθοδολογικού τύπου λεπτομερή περιγραφή περιστάσεων λογοδράσης, το προγραμματικό συνθετικό εγχείρημα της δεκαετίας του 1980 επίσης αναδιατυπώθηκε από την Wetherell (1998), ως «κριτική κοινωνική λογοψυχολογία». Το εργαστήριο αυτό εισάγει τους συμμετέχοντες στις αρχές και αναλυτικές πρακτικές αυτής της προσέγγισης, η οποία ενδιαφέρεται να καταδείξει τόσο τον προσανατολισμό του λόγου στα (μικρο)μελήματα των συμμετεχόντων όσο και τον εγκιβωτισμό του και τις λειτουργίες του σε συγκεκριμένα πολιτισμικά και ιστορικά πλαίσια. Το εργαστήριο απαρτίζεται από δύο μέρη: Στο πρώτο παρουσιάζονται οι επιστημολογικές καταβολές και αρχές της  Κριτικής Κοινωνικής Λογο-ψυχολογίας (ΚΚΛΨ) και οι  αναλυτικοί της στόχοι και έννοιες. Στο δεύτερο, εξετάζονται συγκεκριμένα ερωτήματα και βήματα υλοποίησής της. Οι συμμετέχοντες, δουλεύοντας σε ομάδες με προς ανάλυση υλικό που θα δοθεί από τους εισηγητές, καλούνται να θέσουν και να απαντήσουν αναλυτικά ερωτήματα χρησιμοποιώντας τις έννοιες τόσο της ανάλυσης συνομιλίας και της λογοψυχολογίας (Edwards & Potter, 1992), όπως «προσανατολισμός συμμετεχόντων» και «δίλημμα διακυβεύματος», όσο και της προσέγγισης των Billig κ.α. (1988) και των Potter και Wetherell (1987), όπως «ιδεολογικά διλημμάτα», «τοποθέτηση / θέση υποκειμένου». Απώτερος σκοπός είναι να καταδειχθεί η πρόσφορα της ΚΚΛΨ στη μελέτη των κοινωνικό-ψυχολογικών φαινομένων και η διαφοροποίηση της από άλλες ποιοτικές μεθόδους έρευνας.


Facilitators
Dr Lia Figgou, Aristotle University of Thessaloniki 
Dr Nikos Bozatzis, University of Ioannina
Dr Antonis Sapountzis, Democritus University of Thrace

From its early days in the 1980s, the turn to discourse in social psychology synthesised distinctive and, quasi, contradictory theoretical positions and empirical routes. Perhaps the most well-known such case concerns the synthesis of ethnomethodology and post-structuralism in the book that introduced discourse analysis in social psychology (Potter & Wetherell, 1987). Despite the fact that, from the 1990s onwards, most analyses focus on the ethnomethodological in spirit, detailed, description of occasioned discursive action, the programmatic, synthetic orientation of the 1980s was re-affirmed by Wetherell (1998) as Critical Discursive Social Psychology (CDSP). This workshop aims to introduce participants to the principles and analytical practices of this approach, which is interested to reveal both participants’ interactional concerns and orientation, as well as, the historically and culturally situated nature and consequentiality of discourse. The workshop consists of two parts: The first presents the basic epistemological origins and principles of CDSP, its analytical aims and concepts, and its differences with other discourse analytic approaches. The second part examines the specific questions and steps that lead to its implementation. The participants, working in groups with analytic material provided by the moderators, will be encouraged to formulate and answer analytic using both concepts from conversation analysis and discursive psychology (Edwards & Potter, 1992), e.g., “participants’ orientation” and “dilemma of stake/interest”, as well as from the approaches of Billig et. al. (1988) and Potter and Wetherell (1987), e.g. “ideological dilemmas” and “positioning / subject position”.

Μεταδομική Ανάλυση Λόγου στη Μελέτη της Ψυχοθεραπείας | Post-structuralist Discourse Analysis in Psychotherapy Research

Συντονίστριες
Δρ. Ευρυνόμη Αυδή, Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 
Δρ. Ευγενία Γεωργάκα, Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 

 

Το εργαστήριο προσφέρει μία εισαγωγή και πρώτη εξοικείωση με τη χρήση της μεταδομικής ανάλυσης λόγου στη μελέτη της ψυχοθεραπευτικής διεργασίας. Αρχικά, θα γίνει μια εισαγωγή στην λογοαναλυτική προσέγγιση γενικότερα και στην μεταδομική ανάλυση λόγου συγκεκριμένα, με οδηγίες για το πώς εφαρμόζεται στην ανάλυση κειμένων, και στη συνέχεια θα συζητηθεί πώς η ανάλυση του λόγου έχει εφαρμοστεί στη μελέτη της ψυχοθεραπείας. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν και κατόπιν να εξασκηθούν στην ανάλυση αποσπασμάτων ψυχοθεραπευτικών συνεδριών.


Facilitators
Dr Evrinomy Avdi, Aristotle University of Thessaloniki
Dr Eugenie Georgaca, Aristotle University of Thessaloniki

The workshop offers an introduction and familiarization with the use of post-structuralist discourse analysis in studying psychotherapeutic process. Discursive approaches in general and post-structuralist discourse analysis in particular will be introduced, including instructions on their application in analysing texts, followed by a presentation of the ways in which discourse analysis has been utilized in psychotherapy research. Participants will have the opportunity to attend and then to practice analysis of extracts of psychotherapy sessions.

Οπτικές Μέθοδοι στην Ποιοτική Έρευνα | Visual Methods in Qualitative Research

Συντονίστρια
Δρ. Φιλία Ίσαρη, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ζούμε σε έναν κόσμο όπου η εικόνα έχει μια κεντρική θέση στην ανθρώπινη κοινωνία και επικοινωνία. Ποιός είναι ο ρόλος του οπτικού μέσου στην ποιοτική έρευνα; Πώς μπορούν οι οπτικές μέθοδοι να βοηθήσουν τους ερευνητές να αποκτήσουν πρόσβαση στην ανθρώπινη εμπειρία, να κατανοήσουν, και να μεταδώσουν τα ανθρώπινα βιώματα; Ποιες δυνατότητες παρέχουν στους συμμετέχοντες στην έρευνα προκειμένου να ενισχύσουν τις κοινότητες τους ή αναστοχαστούν πάνω σε θέματα που αφορούν τους ίδιους; Πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το οπτικό υλικό ως τρόπο εκμαίευσης λεκτικών δεδομένων ή για να προχωρήσουμε πέρα ​​από τα λεκτικά ποιοτικά δεδομένα; Αυτό το διαδραστικό εργαστήριο είναι μια εισαγωγή στις οπτικές ποιοτικές μεθόδους και θα εξετάσει τους τρόπους με τους οποίους η οπτική γνώση μπορεί να επεκτείνει ποιοτικές ερευνητικές μεθόδους στην Ψυχολογία. Θα διερευνήσει θεωρητικά, μεθοδολογικά και δεοντολογικά ζητήματα που σχετίζονται με τις οπτικές μεθόδους εστιάζοντας κυρίως στις μεθόδους της Φωτο-Εκμαίευσης (Photo-Elicitation) και της Φωτο-Φωνής (Photo-Voice). Θα παρουσιαστούν παραδείγματα οπτικής έρευνας και θα υπάρχει συμμετοχή σε πρακτικές ασκήσεις που σχετίζονται με τη συλλογή και ανάλυση οπτικού υλικού.

 


Facilitator
Dr Philia Issari, National and Kapodistrian University of Athens

How can visual approaches help researchers to access, understand,  and communicate more fully human experience and relational dynamics? How can we blend images and words?  How can visual images accompany stories or help us move beyond textual qualitative data? This interactive workshop  is an introduction to visual qualitative methods, and  will consider the ways that the visual knowledge can expand qualitative research methods in Psychology. It will explore theoretical, methodological, and ethical issues related to visual qualitative research, focusing mainly upon the methods of Photo-Elicitation and Photovoice.  Participants will be presented with examples of  visual research projects  and will get  involved in a  practical exercise  related to the collection and analysis of visual material.   

Image
Bridging the Playful and Rigorous (and the Swampy Mess in-between): Data Trail Inventions

Facilitators
Dr Angelo Benozzo, University of Valle d’Aosta
Dr Neil Carey, Manchester Metropolitan University
Dr Mirka Koro-Ljungberg, Arizona State University

 

Our workshop takes seriously how the ontological turn challenges established forms of knowledge production and normative structures of interactional exchange more readily associated with research practicings. In doing so, we adopt ‘bridge/bridging’ as a site and mode of inquiry, as a metaphor, in highlighting what might be at stake when working with data in such an ontological milieu.

Bridges as physical structures and as rhetorical devices are sites of connectivity and flow; they span borders, boundaries, limits and obstacles; they provide safe passage and architectures of (re)conciliation. However, they also force a pathway, an often narrow and direct route; they provide an overpass from the obstacle(s) that might otherwise impede our progress.  Likewise, bridges occlude full sight of the underpass – a route often much less travelled, a site of shadowed danger and/or of freedom from more normal regulation. Our workshop attends to the (an)architecture of bridge/bridging: we consider the pass, the overpass, the underpass.

Taking the form of practice-based minor gestures and barely noticeable micro-accretions (slight agitations, irritations to the smoothed norm), our workshop attempts to foreground, interrogate and re-assemble forms and formations of knowledge, thus highlighting some of the limits and liminalities of mainstream (qualitative) research practice.

In this workshop we invite participants to connect and collaborate, to become entangled in data trails and to (re)assemble such data in playful and inventive ways. In this workshop we wonder: in what ways might a collection of more-than-human objects (of (non)human data) tax the accepted and expected ways of producing social science knowledge? In what ways might such seriously playful practices and practicings of collecting, bridging and analysing data be used to subvert and (re)conceptualize taken-for-granted research practices? How might such post-qualitative practices of playful invention reinvigorate curiosities, and fold onto and into the work of our research?

 

Publishing Qualitative Research

Facilitators
Professor Brendan Gough, Leeds Beckett University

 

This workshop is designed to help colleagues make informed choices about publishing qualitative research. The workshop will cover

  • Different types of qualitative research paper
    • Empirical v position papers
    • Epistemologies
    • Modes of data collection
    • ‘naturalistic’ and online data
  • Aspects of quality and distinction
    • Some ‘model’ articles
  • Reasons for manuscript rejection
    • Sample rejection letters
  • Validity issues
    • Various approaches to rigour
  • ‘Friendly’ outlets for qualitative research within Psychology and beyond

Examples of published work will be discussed, covering different methodologies, methods and positions, with a view to identifying best practice for diverse audiences. Participants are also invited to bring works in progress for discussion at the workshop.

Introduction to Pluralism in Qualitative Research

Facilitators
Dr Nollaig Frost, University College Cork 
Dr Deborah Bailey-Rodriguez, Middlesex University

 

Pluralistic qualitative research (PQR) combines qualitative methods to explore the same phenomenon from different perspectives. It is an approach that regards human experience as non-linear, fragmentary and multi-dimensional, also as multi-ontological and with contradictions and tensions in the exploration of meaning. By bringing different qualitative methods to the same study, different research questions can be asked of the data and multi-layered insights to the phenomenon under investigation can be gained. PQR is underpinned by a pragmatic research approach and draws on epistemological arguments and debates to ensure rigorous and systematic inquiry. Its use of multiple methods also promotes enhanced awareness of researcher reflexivity and accountability in choice and employment of methods.

The Workshop will be of interest to novice and experienced qualitative researchers as well as to practitioners looking to extend their knowledge of ways to research and understand more of human experience. It will introduce the theory and practice of pluralistic qualitative research with presentations, interactive exercises and group discussions and draw on existing research examples to illustrate different ways in which pluralistic research can be employed. There will be ample opportunities for delegates to consider and discuss their own research.

Considering Discursive Methodologies in Psychology

Facilitators
Professor Abigail Locke, University of Bradford
Dr Eleftheria Tseliou, University of Thessaly

 

This workshop will focus on discursive approaches in qualitative psychology and in particular on Discursive Psychology (DP) and Critical Discursive Psychology (CDP). Discursive approaches were introduced in the discipline through the turn to language in social sciences a few decades ago and are now common place in their usage across the discipline, in a variety of forms. This workshop provides an overview of the various discursive approaches and their theoretical background. It then moves into an in-depth focus on Discursive Psychology and Critical Discursive Psychology, considering recent developments in the field. The workshop attendees will be invited to consider when and where to use such approaches and the types of research questions that can be examined through a discursive analysis. They will be able to practice their skills at discursive analysis in a setting with experienced researchers. The workshop will conclude with a discussion around the placing and applicability of discursive work within social and applied research settings, and consider future directions.

 

CONTACT

For any questions, please contact us at 
equip2020@symvoli.gr
SYMVOLI LOGO FINAL transparent 03
T. +30 2310 433099
F. +30 2310 433599

FOLLOW US

facebooksocial 003 round twitter